Det här med att leva ett lyckligt liv…Och så levde de lyckliga i alla sina dagar….

Det här med att leva ett lyckligt liv…Och så levde de lyckliga i alla sina dagar….

 Kan man det? Går det att påverka eller är vi bara offer för våra omständigheter?

Jag har funderat över det här de senaste månaderna efter att ha läst en bok av Dr Henry Cloud som heter ”The Law of Happiness”.

Han har mycket bra att säga om det här. Utifrån den boken tänkte jag fundera på min blogg en gång i veckan fram till sommaren. Hoppas att du vill hänga med på den resan.

 Alla vill väl vara lyckliga, men många av oss upplever nog att lycka och glädje ibland kan vara väldigt svåra att fånga.

Forskiningen har länge studerat vad det är som gör människor olyckliga och deprimerade, men på senare år har man också börjat forska kring vad det är som gör människor lyckliga. Det intressanta med det är att det som gör människor lyckliga, det är det som Bibeln sagt och lärt hela tiden.

Själv tycker jag att det är naturligt att det är så, för om jag tror att Gud skapat människan så borde ju Han mer än någon annan veta vad det är som gör oss människor lyckliga.

Jag tror på en god Gud som vill oss väl.

I sin bok ”The Law of Happiness” skriver Dr Cloud att forskningen kommit fram till att bara 10 procent av det som gör oss lyckliga är kopplat till våra omständigheter!

Visst är det fantastiskt?

Samtidigt som det ofta är det som vi tror gör oss lyckliga…om jag bara var rikare, smalare, snyggare, hade större hus, bättre bil, bättre arbete….

Det är ofta de 10% procenten som vi jagar. Men de ger oss bara kortvarig lycka. Om vi t.ex. köper en ny bil blir vi lite mer lyckliga en tid, men sedan sjunker det värdet ner till samma nivå som man upplevde innan man köpt den nya bilen.

”Lyckan kommer lyckan går…”

Vår personlighet, vårt genetiska arv står för 50 procent av det som gör oss lyckliga, men det mest fantastiska är att hela 40 procent av det som gör oss lyckliga är det vi själva väljer!

Hela 40 procent kan alltså du och jag göra någonting åt utifrån det vi själva väljer, de val vi gör i livet.

Nu talar vi inte om de människor som drabbats av och kämpar med depressioner och som behöver professionell hjälp och kanske medicinering. Det är en reell verklighet som ska mötas med ödmjukhet och respekt.

Men visst är det fantastiska nyheter att vi inte behöver vara offer för våra omständigheter?

Gud har gett oss själva möjligheten att välja att bli lyckliga! (Vilket inte är detsamma som ett bekymmersfritt liv)

Hela 40 procent av vår lycka har vi chansen att själva påverka!

Jag tycker att det är så inspirerande och utmanande att veta att ett lyckligt liv är möjligt, just därför att det inte alls är kopplat till våra omständigheter. Och du och jag är inte hjälplösa, utan vi kan påverka hur våra liv blir!

Hoppas att det kan vara en uppmuntran för dig också.

Så vad är det då som gör oss lyckliga? Ja, inte ett liv fyllt av roliga historier (det kanske hjälper) men här handlar det om något annat. Det handlar om en lycka som går på djupet oavsett de omständigheter som möter oss i livet.

Vad är det då som forskningen och Bibeln säger om det här?

Dr Cloud beskriver 13 olika saker eller sätt att vara (laws) som leder till ett lyckligare liv enligt Bibeln och forskningen.

Jag tänker fundera kring det här de kommande veckorna fram till sommaren.

Hoppas att du vill göra det tillsammans med mig.

 Gud säger i Psaltaren 32

”Jag vill ge dig insikt och lära dig den väg du skall gå,

jag vill ge dig råd, min blick skall följa dig.”

Det är skönt att veta att vi aldrig går ensamma på vår väg genom livet.

Gud går med oss och Han vill visa oss vägen.

Han vill att vi ska kunna leva genuint lyckliga liv som bygger på något varaktigt som består på ett helt annat sätt än våra omständigheter.

Vila i det. Gud är med dig just där du är idag.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer:

1 Jessa:

Helt rätt och så relevant!!
Vi har en GOD Gud

Kommentera här: