Att ge gör oss lyckligare...

 

Att vara eller bli lycklig, det är nog alla människors längtan och dröm.

Jag har funderat kring när jag känner mig lycklig och kommit fram till att det ofta är när jag fått vara med och ge någon något. Ibland tror jag att jag varit lyckligare än den person som varit mottagare av det jag gett.

Det kan ju vara därför att det jag gett varit en gåva som suger, men jag hoppas och tror att det istället är därför att den där varma känslan av kärlek som jag upplevt i givandets stund, den handlar om något mer än just det jag kunnat ge.

Henry Cloud skriver i sin bok ”The Law of Happiness” att både forskning och Bibeln säger att människor blir lyckligare när de ger.

Forskningen säger att den del i våra hjärnor som svarar på njutning i våra liv som mat och sex, den delen lyser upp i våra hjärnor när vi ger.

Jesus säger i Bibeln: ”Lycka är att ge snarare än att få.” (Apg 20:35 MSG)

Gud har skapat våra hjärnor så att vi mår bra av att ge. Visst är det bra?

Forskningen har visat att givande och hjälpande faktiskt påverkar människors mentala hälsa, och att de som hjälper andra upplever mindre stress, ångest och depressioner i sina liv.

Det här är ingen hemlighet för Gud, så var det tänkt från början.

Att ge handlar ju inte bara om pengar. Det handlar ju också om att ge av sin tid, av sin kärlek, ge av sin uppmärksamhet och ge av sin erfarenhet. Ibland handlar det om att ge praktisk hjälp eller saker.

Den som vill leva ett liv tillsammans med Gud behöver aldrig ställa sig frågan om det är rätt att ge, för det är det.

Men Bibeln talar också om hur man ska ge.

Det står att vi ska ge i tro, därför att Gud har sagt att vi ska det. Ibland känner vi inte för det, men när vi väl gjort det kommer ofta den goda känslan som ett brev på posten.

I Bibeln säger Jesus:

”Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.” (Matt 6:21)

Men Bibeln säger också att vi ska ge med glädje, inte därför att vi är manipulerade till att ge eller därför att vi känner skuld.

Jag tror att det är bra att i förväg bestämma sig för hur mycket man vill ge både av sina pengar, men också av sin tid, sina saker och annat som man vill ge.

Att ge mer än man har både av pengar och ork och tid skadar både andra och oss själva i längden. Det tror inte jag är meningen.

Bibeln säger också att vi ska ge av empati. Och låta vår medkänsla vara med när vi ger och ser människor med olika slags behov.

Och att vi ska ge ur hela våra liv, inte bara av ekonomiska resurser.

För min egen del så vill jag lära mig att leva ett liv där givandet helt enkelt får bli en livsstil.

Och så tänker jag att det är nog det som varit Guds tanke hela tiden. 

Om vi människor kan lära oss att leva med givande som livsstil, då blir världen så mycket bättre.

När den som har ger, och den som behöver får. Då löser sig många problem.

Ibland är det jag som har behov och andra gånger är det någon annan.

För mig handlar det om kärlek, omsorg och gemenskap mellan Gud och människor och människor emellan.

Och när vi är med och ger får vi se problem lösa sig för andra människor samtidigt som vi själva  mår bättre på köpet!

Så att vara en givare, det är en av ”The Laws of Happiness”.

Och till sist, min utmaning till mig själv och dig är…hur väljer jag och du att ge på något sätt till någon under veckan som kommer?

Hör gärna av dig och berätta hur det ser ut i ditt liv.

Nästa fredag fortsätter jag att fundera kring vad det är som gör oss lyckliga…

Av hela mitt hjärta önskar jag dig mer lycka som består, Guds välsignelse och en riktigt trevlig helg!

 

 

 

 

 

 

Kommentarer:

1 Jessie Frances:

så sant och något man borde tänka på mer, det är så lätt att bara ta för sig här i livet. Pay it forward!!! feel better!!

Kommentera här: