Live in the now!

”Live in the now !”

Väldigt klokt sagt av Garth i filmen "Wayne´s World" och faktiskt ett favoritcitat just nu i min värld.

Här om dagen satt jag och pratade med min dotter Jessica.

Vi pratade om hur omöjligt det är att planera något nu när hennes son Elliot genomgår sin behandling för att bli frisk från Leukemi.

Gång på gång har vi sett att det man trott skulle hända under en dag plötsligt blivit något helt annat. Det går inte att räkna med något.

Förra fredagen åkte Jessica och David med Elliot in till Astrid Lindgrens Barnsjukhus för en behandling som skulle ta en halv dag…men komplikationer dök upp och de blev kvar en vecka på sjukhuset…så är det bara…

Jag sa till Jessica,

”Du och David kommer att bli så otroligt bra på att leva i nuet efter det här.”

Det fick mig att tänka på hur jag själv fungerar.

Om man är en planeringsmänniska, som jag är så är det inte alltid så lätt att leva i nuet.

Men jag övar mig på det, för jag har fått en väldigt bra liten lärare.

Elliot lär mig att göra det…

Jag som alltid planerat ett eller två år framåt…semestrar, jular, födelsedagar och så mycket annat.

Helt plötsligt är det nuet som gäller…framtiden är fortfarande spännande, men osäker och inte så viktig…här och nu är det som gäller.

Det är Elliot som lär mig.

För i hans värld är det bra när det är bra! En stund av lek är en stund då allt är väl i världen! Sjukdom, smärta och tårar försvinner bort i ett lyckligt nu!

En rolig ringsignal gör att skratten bubblar fram och ögonen glittrar. Såpbubblor och en ficklampa i ett mörkt rum blir ett äventyr som tränger bort allt jobbigt.

Och sedan när det är dåligt, då är det dåligt för det jobbiga kommer man ju inte undan.

Men tillvaron levs i stunden här och nu, han drar inte med sig hela tillvaron i varje ögonblick.

Jag vet att jag kommer att fortsätta att planera, men jag hoppas att jag ska komma ihåg det som min lilla lärare Elliot lär mig just nu…att ta var på nuet, för nuet är en underbar gåva som jag vill förvalta bättre än jag gjort tidigare. 

Så...Live in the now!

Kommentarer:

1 Johanna Hägerstrand Lindvall:

Jag tror barnen har så mycket mer att lära oss än vad vi någonsin kan lära dem.
Skickar så mycket kärlek och omtanke som det bara går till hela familjen! Ni finns i mina böner!
Varm stor kram till er alla!

Svar: Tack Johanna!Jag tror precis som du att barnen lär oss väldigt mycket om vi bara stannar upp och ser och hör.
Ha det så gott och tack för din omsorg!
Kram
Marica Reid

Kommentera här: