Smart och lat...

Idag har jag beställt en ny bok.

”Smart och lat. Stressdoktorns bästa råd till alla tokstressade.”

Jag tänkte att den kan vara bra att ha. Jag behöver den. Jag måste ha den nu!

…men frågan är när ska jag hinna läsa den????

Jag tror att det är så för många av oss. Man vill så mycket och tiden tar slut innan man ens har hunnit börja. Så hur kan man då få balans i livet?

Det svåraste är ju inte att välja bort det som är dåligt, utan som Britt Sandberg sagt så måste man ju gallra bort även bland det som är gott för att det som är viktigast ska få plats och utrymme att växa fram, utvecklas och må bra.

För min egen del så vet jag att jag mår bra av att ta tid till att bara vara stilla…jag behöver det, med jämna mellanrum. Tid att tänka, läsa och framför allt bli stilla inför Gud och höra Honom tala.

Just nu är jag inne i en väldigt intensiv period både på arbetet och hemmafronten, en sådan där period då man säger till sig själv att nu gäller det att få ihop det några veckor framöver, för sedan lugnar det ner sig… men samtidigt som jag försöker intala mig själv det så inser jag att det är just det som jag brukar säga till mig själv gång på gång...

Och då inser jag att det inte längre är ok för mig att ha det så…

Jag vill inte leva mitt liv utan att ha tid till eftertanke. För mig handlar inte livet enbart om de olika mål som jag sätter för mig själv, utan det handlar om att resan genom livet…den måste vara fylld med rätt innehåll…måste vara värd besväret.

Och det är ju bara jag som kan sätta gränserna och göra förändringarna som behövs för att det ska bli annorlunda i just mitt liv…det är inte någon annans jobb.

Jag måste ju själv ta ansvar för mitt eget liv...det liv som jag fått som gåva av Gud att förvalta. Alla har 24 timmar per dygn…det är upp till mig hur jag väljer att använda den tid jag har.

Så nu har jag en plan…

Det första jag ska göra är att se till att jag inte tappar mina vattenhål…de saker som fyller på min energi och ger mig kraft.

För mig är det mina promenader på morgonen och att ta tid till att läsa Bibeln och be innan dagens aktiviteter drar igång. När det är på plats i mitt liv så brukar resten fungera riktigt bra. Sedan vill jag vakta den tid som jag har med min familj…inte ta någon för given. Hur tråkigt det än låter så är det nödvändigt för mig att planera in de små pauserna som behövs i livet, spontanitet är underbart men när livet rusar fram är det lätt att avstå från det som inte bokats in i förväg…hellre en planerad date med Monte än en spontan date som aldrig blir av.

Och för mig handlar det om att det liv jag har…den tid som är mig given…den är inte min utan en gåva av Gud som jag vill förvalta på det sätt som Han vill att jag ska göra det.

Då tror jag att mitt liv kan få den balans som det ska ha…och mitt liv blir ett liv med mål och mening, både i mitt privatliv och i arbetslivet.

Kommentarer:

1 Mandy:

I love you mommy!

I think you're the smartest one of us all.

And I will try to do the same in my life.

Love you <3

Kommentera här: