I have a dream...

Idag firas Martin Luther King Jr Day i U.S.A.

En hjälte som gav allt för det han trodde på.

Hans tal från den 28 augusti 1963 rankas som det främsta talet under det 20 århundradet i U.S.A.

I talet beskriver han hur han drömmer om att rasism och diskriminering ska få ett slut .

Jag tänker på hur långt vi har kommit sedan dess…men inser också hur oändligt långt det är kvar till den drömmen är en verklighet.

Jag vill liksom dr King… leva i en värld där människor värderas och uppskattas utifrån sin karaktär och inte utifrån sin hudfärg.

Gud har skapat alla människor till sin avbild…det i sig pekar på hur fantastisk Gud är!

Det är något vi måste fira…skönheten i mångfalden återspeglar Gud…vem Han är.

Vi bara måste värna människors rätt och aktivt arbeta för att sätta stopp för främlingsfientlighet,  förtryck och orättvisor.

Så när jag idag tänker på Martin Luther King Jr. så vill jag hedra hans minne genom att inspireras att göra det jag kan för att riva murar människor emellan och istället bygga broar så att vi kan nå varandra och uppskatta varandra… just därför att vi alla har något unikt att bidra med till vår värld för att den ska kunna bli allt det den är ämnad att vara!

Här följer några rader ur talet från den 28 augusti 1963;

"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character.

I have a dream today!

And when this happens, when we allow freedom ring, when we let it ring from every village and every hamlet, from every state and every city, we will be able to speed up that day when all of God's children, black men and white men, Jews and Gentiles, Protestants and Catholics, will be able to join hands and sing in the words of the old Negro spiritual:

Free at last! Free at last!

Thank God Almighty, we are free at last! "

 

Det är också min dröm idag…

Kommentarer:

1 Mandy:

Jag drömmer oxå om att riva ner murar människor emellan.

Det är inspirerande att se hur en man påverkat världen på det viset Dr. King gjorde ;)

Kommentera här: