Vi tänder ett ljus i advent...

När jag åker genom Sollentuna så slås jag gång på gång av hur vackert det är med alla adventsljus som sprider ljus i så många fönster.

I Bibeln kan man läsa i Johannesevangeliet att Kristus är det sanna ljuset som kommer till världen. Och när jag tänder mina adventsljus så tänker jag på det.

Profeter för länge sedan profeterade om att Messias skulle komma. Jeremia bok  i Gamla Testamentet i Bibeln som skrevs ca 600 f.Kr.  innehåller bl.a. en profetia om den kommande Messias.

Jesus uppfyllde mer än 300 profetior under sin livstid på jorden och många av dem hängde ihop med Hans födelse, vilket var en händelse som Han själv inte hade någon kontroll över.

Oddsen att någon enda person skulle kunna uppfylla så många profetior är astronomiska…men Jesus gjorde det!

Visst är det fantastiskt att tänka på hur Gud har samordnat uppfyllandet av hundratals profetior, vilket i princip är en omöjlighet, så att vi kan få se och förstå att Han verkligen är allsmäktig.

Jesus kom till jorden och Han fortsätter att komma till oss, in i vår trasiga värld, våra stökiga liv och våra splittrade familjer…Han kommer med sitt ljus och lyser upp det som känns mörkt och svårt.

Han kommer till dig idag och Han kommer till mig…så låt oss öppna dörren för Honom och låta Hans ljus lysa upp vår tillvaro.

Några profetior som gått i uppfyllelse genom Jesu födelse kan du läsa om här i Bibeln;

Profetia

Uppfyllelse

Jeremia 23:5-6

Apostlagärningarna 2:29-36

Jesaja 7:14

Matteusevangeliet 1:20-23

Mika 5:2

Matteusevangeliet 2:1-6

Kommentera här: