Tänk om man kunde köpa lite tystnad...

 

I jultider händer det för mig att jag har så bråttom att jag inte tar mig tid att stanna upp och lyssna. Och vad det gäller Gud så är det oftast så att Han inte höjer rösten för att höras över bruset och allt som distraherar oss i våra liv. Istället väntar Han på att vi ska stanna upp och bli stilla…och då viskar Han ofta rakt in i våra liv.

I Bibeln kan vi läsa om hur Gud talar till pojken Samuel, och när han till slut förstår att det är Gud som kallar på honom så svarar han; ” Tala Herre, din tjänare hör.”

Vi kanske inte får höra Gud tala till oss med en hörbar röst, men Han talar till oss genom Bibeln, omständigheter, skapelsen, andra människor och ibland rätt in i vårt hjärta och våra tankar. Men det är så lätt att missa Guds röst om man inte medvetet stannar upp för att höra Honom tala.

Ibland särskilt när livet rusar på i full fart, då önskar jag att jag kunde köpa lite tystnad och stillhet…bara för en liten stund…det vore så enkelt.

Men det jag försöker göra är att hitta en liten stund då jag tar ett djupt andetag och blir stilla.

Ibland är det bara 5 minuter, men då lämnar jag alla ”att-göra-listor” och alla funderingar som jag bär på och så vänder jag mig till Gud och säger som pojken Samuel sa; ”Tala Herre, nu lyssnar jag” och så lyssnar jag på vad det är som Gud vill säga till mig.

Livet tillsammans med Gud är så spännande. För mig har det visat sig göra oändligt stor skillnad i vardagen när jag tagit mig tid till att vara stilla och lyssna till vad Gud vill säga till mig… och jag tror att vi alla behöver stanna upp och lyssna till vad Han vill säga till oss...

Så Gud… vad vill du säga till oss idag?

Kommentera här: