Jag tycker om lyckliga slut...så är det bara...

När jag ser en film…då vill jag gärna att den ska sluta lyckligt.

När jag läser en bok…då vill jag gärna att den också ska sluta lyckligt, även om huvudpersonerna tidigare i berättelsen gått igenom hemska, svåra saker…

Det blir ju ofta så på bio eller i böcker, men inte lika ofta i verkligheten.

På film går det oftast bra för de goda och de onda brukar få vad de förtjänar till slut.

Men i verkliga livet blir det inte alltid så…Vi har inga garantier för att livet kommer att gå problemfritt bara för att vi försöker göra saker rätt.

Bara för att en person är en ”bra människa” så betyder det inte att man automatiskt är skyddad från alla problem…vad det gäller relationer, hälsa eller ekonomi osv.

I Bibeln står det att vi kommer att få möta bekymmer och problem.

I Johannesevangeliet i Bibeln säger Jesus; ”Detta har jag sagt er för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var inte oroliga, jag har besegrat världen.”  (Joh 16:33 )

Vi lever i en trasig värld och vi kan vara helt säkra på att vi också ibland kommer att möta den brustenhet som finns runt omkring oss.

Det är lätt att tappa modet när allt inte blir som vi tänkt det, men det finns två saker som kan hjälpa oss när livet känns komplicerat och svårt, och då ”sen levde de lyckligt i alla sina dagar” känns långt borta.

För det första så kan man öva sig på att vara tacksam. Skriv ner en lista över saker som du är tacksam för …saker som ger dig glädje. Det kan vara allt möjligt…din familj, vänner, mat för dagen, snö…att det inte snöar…skratt, solsken, varm choklad…ett hem. För många år sedan när Monte och jag var utomlands och vi hade väldiga problem som var bortom vår kontroll…då började jag skriva ner 5 saker varje dag som jag var tacksam för. Och jag märkte att det är svårt att vara fullt ut missmodig när man har saker som man är tacksam för…

För det andra så kan det kännas gott att påminnas om att även om vi lever i en trasig värld, så kan vi känna frid och glädje trots allt… för det kommer att bli ett lyckligt slut. Gud har vunnit den slutgiltiga segern…Guds goda kommer att vinna till slut…ondskan kommer att besegras och vi som tror på Jesus kommer att få leva med Honom i evighet…där ingen sorg, sjukdom eller oro kommer att finnas.

Så skriv ner 5 saker varje dag som du är tacksam för…

Tänk på det du är tacksam för och ta ett ögonblick till att tacka Gud för att Han ger dig små eller stora saker att vara tacksam för.

Kommentarer:

1 Mandy:

Mycket att tänka på :)

Kommentera här: