Vad har jag packat med mig i bagaget?

 
 

Delar av vår familj är på semester i Finland och njuter av mer sol och värme än vi upplevt här på många år.

Det är fantastiskt och väldigt soligt och varmt!

De senaste somrarna har inte alls varit så här varma. Förra året när vi var här badade ingen i familjen förutom våra modiga barnbarn, ett par gånger. Det var så kallt att vi inte kunde äta på vår uteplats mer än den sista kvällen vi var här och då satt vi och åt med våra jackor på i blåsten.

Så när jag skulle packa i år hade jag allt från de senaste somrarna i minnet. När jag packade, packade jag kläder för en kall och regnig sommar.

Men, det vi fått uppleva är något helt annat.

Oops!

Jag har gott om varma tröjor, jeans och en jacka med mig. Inga sommarklänningar eller badkläder. Jag är uppenbarligen beredd på att möta hösten vilken sekund som helst! Det är ingen större katastrof, men det fick mig att tänka.

Jag tänker att det finns paralleller till det här i livet.

Hur många gånger är jag på väg någonstans i livet, och innan jag kommit fram har jag packat ner mina dåliga erfarenheter och besvikelser i bagaget försäkerhets skull och redan bestämt hur det kommer att bli när jag kommer fram? På grund av det jag har med mig i bagaget hindrar jag mig själv från att uppleva allt gott som faktiskt finns att uppleva, bara därför att jag släpar med mig saker från mitt förflutna som gjort att jag tappat förväntan någonstans längs vägen.

Kanske är det dags för mig och kanske för dig också den här sommaren att förväntansfullt öppna livets dörr på vid gavel, våga ta nya steg, njuta av solen och värmen i livet, tänka nytt och möta det framtiden har att ge, utan att packa med gammalt i bagaget?

Då tror jag att vi kan njuta mer av livet som det är här och nu och ta vara på den tid som är. Och då kan vi göra det utan att begränsas eller hindras av det som varit.

Det kan gälla för sommaren här och nu, men också på andra plan i våra liv.

Gud möter oss varje dag med ny nåd och han har lovat att alltid vara med oss.

Du och jag kan få lämna det gamla bakom oss och möta det som ligger framför oss med förväntan.

Det är min önskan för dig och mig i sommar och framöver!

 

 

Kommentera här: