Jag har tänkt tillbringa delar av min semester tillsammans med Petrus.

Jag har alltid fascinerats av aposteln Petrus. Hans personlighet och liv så fyllt av passion, ”misslyckanden”, sårbarhet, förmåga att komma igen, villighet att pröva nya saker, trofasthet och uthållighet. Han beskrivas på många sätt som vem som helst, men samtidigt som en person med extra mycket driv och passion, lite som en plusmeny med extra allt.
 
 
I mars var en grupp från vår församling i Israel. Det var en fantastisk resa. Då besökte vi bland annat platsen där Jesus, efter att han uppstått, tidigt en morgon mötte Petrus och lärjungarna på stranden till Gennesarets sjö när de varit ute och fiskat. Här är en bild från den platsen under vår resa då vi läste texten i Johannesevangeliets 21 kapitel från vers 15 och framåt. Där kan man läsa om ett möte mellan Jesus och Petrus.
 
Det var ett möte då Jesus återupprättade Petrus efter att han tidigare förnekat Jesus tre gånger. Petrus hade gråtit bittert efter att han förnekat Jesus, han som sagt att om alla andra skulle svika Jesus, så skulle han i alla fall han aldrig göra något sådant. Men, det var han som gjorde det. Den morgonen mötte Jesus Petrus med kärlek, förlåtelse och nåd. Han låtsades inte som om Petrus svek aldrig hade hänt, utan hjälpte Petrus att bearbeta det som hade hänt, fullständigt innesluten i kärlek och mött av nåd. Petrus fick en andra chans. Han fick möjlighet att lämna det som hade hänt, hans stora ”misslyckande”, och så fick han möta Jesu kärlek, förlåtelse och nåd och gå hel vidare. Han gick till och med vidare stärkt och med ett nytt uppdrag!
 
Nåd, det är när man får något man inte förtjänar.
Barmhärtighet, det är när inte får något man egentligen förtjänar.
 
Jesus mötte Petrus med nåd. Han vill möta dig och mig med nåd, kärlek och förlåtelse också. Ibland är det skönt att bli påmind om det. Till och med ditt och mitt största misslyckande, vad det än är, kan och vill Jesus möta med nåd, kärlek och förlåtelse.
 
Jag har bestämt mig för att läsa de delar av Bibeln som kallas för Första och Andra Petrusbrevet under min semester. Det är brev skrivna av Petrus många år efter mötet med Jesus på stranden den där morgonen. Jag tänker läsa ett litet stycke i taget och dela lite tankar och funderingar utifrån det på min blogg. Häng gärna med mig här under de närmaste veckorna om du vill.

Kommentarer:

1 Monte:

Thx for the blogg today! Thano’s for reminding me that there are 2nd an 3rd chances for me. Great stuff!

2 Monte:

Thx for the blogg today! Thano’s for reminding me that there are 2nd an 3rd chances for me. Great stuff!

Kommentera här: