Lyckliga människor lever i nuet...

Lyckliga människor lever i nuet…

Jag älskar att planera och drömma…ha något att se fram emot.

Så har jag alltid varit. Men ju äldre jag blivit och ju mer livet bjudit på både glädje och svåra saker, så har jag börjat inse att det verkligen bara är just här och nu som jag har.

Om jag lever i framtiden och hela tiden tänker…en dag, då ska jag göra det och det…då blir jag lycklig bara jag har gjort det här…måste först göra det här… sedan ska jag ta tid för familjen eller mina vänner…en dag då ska jag…

Men tänkt om jag inte får ”en dag” i framtiden? Vem har sagt att jag ska få det?

Väntar jag tills ”en dag” då missar jag ju här och nu, vilket är det enda jag verkligen vet att jag har.

Jesus säger i Bibeln:

” Gör er inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.” (Matt 6:34)

Bibeln säger absolut att vi ska planera för framtiden, men den säger också att vi ska leva närvarande i nuet, varje dag.

Du och jag kan aldrig uppleva imorgon. Idag är det vi har… Henry Cloud citerar i sin bok ”The Law of Happiness” en vän som sa:” Idag är imorgon som du oroade dig för igår.”

Forskningen har visat att människor som har förmågan att fokusera på de ögonblick de upplever just nu, glädje och njutning i stunden, är lyckligare och mindre stressade och deprimerade än de som inte har det.

Många gånger lever vi i framtiden därför att vi vill undvika det vi upplever just nu.

Så har det i alla fall varit för mig ibland.

Så Dr Cloud menar att om vi lever i nuet, så får det vår stress att minska och vår glädje att öka. Det är också sant när vårt ”nu” är sorg, därför att när vi tar in sorgen så hjälper det oss att bearbeta den och det hjälper oss att läka så att vi kan komma vidare.

För att kunna leva i nuet behöver i alla fall jag vara lite mer medveten om här och nu.

Så något som jag övar mig på är att frysa ögonblick som fotografier som jag sparar i mitt hjärta.

Vad jag menar med det är att jag stannar upp och fryser ett ögonblick som en stillbild.

Det kan vara när vi sitter kring matbordet och äter en väldigt alldaglig middag…volymen är hög och disken står på diskbänken, men just då fryser jag ögonblicket och stoppar undan det som en liten skatt i mitt hjärta.

Det kan vara när jag fikar med en vän.

Ibland är det när jag går min morgonpromenad och så slås jag av hur vackert det är ute just nu med blåsippor och naturen som vaknar till liv.

 Jag tror att det var det som Maria gjorde i Bibeln när Jesus fötts och herdarna kommit på besök. Det står att,

”Maria tog allt detta till sitt hjärta och begrundade det.” (Luk 2:19)

Så min uppmuntran och utmaning till mig själv och till dig som läser det här är.

 Lev i nuet! Det är allt vi har…och vila i att framtiden ligger trygg i Guds händer.

Och öva dig på att frysa ögonblick och skapa ett ”fotoalbum” av frysta ögonblick som du kan bevara och begrunda i ditt hjärta.

För när vi väljer att leva i nuet, då väljer vi också att bli lyckligare.

Jag vill verkligen inte missa nuet för ”en dag” i framtiden som kanske aldrig kommer…

 

 

 

Kommentera här: