Här om dagen stannade alla klockor i vårt liv...

Den senaste veckan har vi levt i ett märkligt vakuum. För 10 dagar sedan fick vårt älskade lilla barnbarn Elliot 4 år diagnosen Leukemi. Helt plötsligt stannade alla klockor och livet tvärnitade.
Det som var bekymmer ena dagen försvann plötsligt bort och kändes helt oviktigt. Framtiden försvann och det enda som gällde var här och nu… Smärtan och skräcken som rullar in i ens liv går inte att beskriva…
Vi har gråtit floder och varit (och är) så ledsna, men samtidigt bestämde vi oss för att när det finns anledning att vara glada då ska vi också vara glada.
Elliot och hans familj bor hemma hos oss några veckor i väntan på att deras nya hem ska bli klart för inflyttning, så vi har haft förmånen att vara nära varandra.
Elliots mamma och pappa (Jessica och David) har avlöst varandra och bott med Elliot på sjukhuset och hemma hos oss med lillasyster Elvira. Under veckan som gått har Elliot fått komma hem för att vila upp sig mellan de väldigt tuffa behandlingarna. Han har varit en så tapper liten pojke.
 
Så vad händer när det värsta man kan föreställa sig händer? För min egen del har det känts som om mitt hjärta gått i tusen bitar. Men jag tror att det här är en del av livet…hälsa…sjukdom…glädje…sorg…
 
Någon frågar sig varför ska det här drabba mig och min familj?
Jag tänker varför skulle sådant här inte drabba mig och min familj?
Vi lever ju i en trasig värld där sjukdom och lidande smärtsamt nog är en del av livet.
 
Så om det här nu är det som är vår nya verklighet…att vi lever med ”C-ordet” (cancer) Så tror jag att det är som Viktor Frankl sa. Vi kan inte kontrollera våra omständigheter, men vi kan välja hur vi reagerar på det vi möter i livet. Inom varje människa finns det ett Ja och ett Nej. Vi kan själva välja. Jag säger Ja till livet…Ja till att lita på Gud…Ja till att Gud älskar Elliot och oss alla…Ja till att Gud hör bön…Ja till att det kommer att bli bra!
Någon sa till mig…”det här med att barn får cancer kan ju göra så att man bli bitter på Gud…”
Nej, svarar jag. Nu…mer än någonsin håller jag fast vid Gud. Bara med Hans hjälp kan jag ta mig igenom det vi går igenom dag för dag.
För vi har en god, kärleksfull Gud som vill oss väl. En Gud som hör våra böner, bär oss och som tröstar och hjälper oss…som kan hela och göra under…hur mörkt det än ser ut.
 
Elliot och jag har tillbringat ett par dagar tillsammans då han vilat på min och Montes säng och sett på Disney Junior på TV…jag blir hela tiden påmind om vilken gåva våra barn och barnbarn är. Elliots mamma och pappa är sanna hjältar. De visar sådan kärlek och styrka mitt i stormen…Elliot är omsluten av mycket värme, leenden och kärlek…och av förböner från familj , vänner , församlingen och många som vi inte ens känner. Vilken tillgång !
 
Så mitt i allt detta…när vi har roligt …då har vi det…skrattar och har kul.
Och när det svåra rullar in över oss…som det gjorde för mig igår kväll…då tårarna inte ville ta slut…då fäster jag min blick på Jesus. Han som vet vad sorg och smärta är.
Jag kommer på darrande ben till honom och bär Elliot, hans familj och mitt trasiga hjärta till Gud. Och jag vet att i Hans händer får Elliot, hans familj, jag och hela släkten vila tryggt.
För Jesus kan laga allt som är trasigt…en liten pojke… och en mormors hjärta.
 
För mitt i det svåra kommer Gud med sitt ljus…genom Bibelord, människor tankar och sånger…
Vi är förhoppningsfulla och tror att Elliot kommer att bli bra…men det är en lång och tung resa på vägen dit. Men på den resan är vi inte ensamma. Jesus har lovat att vara med oss…och Hans änglar är vid vår sida…De är fantastiskt att få hämta kraft och vara trygg i det!
 
Så om du läser det här och är en av de som bett och ber för oss…Tack från djupet av mitt hjärta…Gud hör bön och dina böner betyder oändligt mycket ända in i evigheten!
Några Bibelord som hjälper mig är…
” Jag (Jesus) är med er alla dagar till tidens slut.”(Matt 28:20)
” Han skall befalla sina änglar att beskydda dig var du än går.” (Ps 91:11)
”Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft.” (Fil 4:13)
”Ingenting kan skilja mig från Guds kärlek” (Rom 8:38-39)
”Tron är grunden för det vi hoppas på; den ger oss visshet om det vi inte kan se.” (Heb 11:1)
”Men Herrens nåd tar inte slut, hans barmhärtighet upphör aldrig. Varje morgon är den ny – stor är din trofasthet.” (Klag 3:22-23)
Kom ihåg…
• Det finns en Gud
• Han har allt under kontroll… i sin hand
• Han älskar dig och mig •
Det håller i alla lägen. 

Kommentarer:

1 Anonym:

Vila i er tro! Vi kan ibland inte göra mer än finnas till. Bra att ni trots allt kan hitta glädje mitt i svårigheten. Lita på att det bästa göra för Elliot. På en skola jag jobbat fick en liten pojke samma diagnos. Så långt jag känner till lever han ett friskt liv nu! Men då var hela skolan inblandad, om vissa barnsjukdomar dök upp, betydde att den lille pojken fick stanna hemm för att inte smittas. När faran var över, kunde jag återuppta sin skolgång. Och en sak till , varje människa har en mening, säger jag som hade en lillebror som omkom en vecka före sin 18 årsdag och en funktionshindrad syster. Jag ser det så. Ingen har som min syster spridit det kristna budskapet, hon fick alla i sin närhet att lyssna eller hjälpa till med den kristna sångskatten. Öknamnet "ovandär

Svar: Tack för dina fina tankar.Varma hälsningar,
Marica
Marica Reid

2 Janet:

Jag har bara träffat er lilla solstråle, Elliot, en gång...men märkte redan då, att han är en liten personlighet, som lyser upp allas dag. Som 4 barns mor själv, så vet jag huru jobbigt det är om barnen blir sjuka...man vill inget annat än att de får må bra och vara friska. Förstår att tårarna rinner och att det måste kännas hemskt för er alla...men som jag också skrev åt Jessica... Ni är en så kärleksfull familj, som värnar om varandra...och som bär varandra. Med stark kärlek och tro kan man övervinna det ofattbara som händer och det kommer ni att göra! All styrka och kramar till er...och Elliot finns med i min aftonbön...
Kram Janet

Svar: Tack snälla Janet!Det värmer.
Hoppas att vi ses i Jakobstad nästa sommar om inte tidigare.
Kram Marica
Marica Reid

Kommentera här: