Det är liksom aldrig för sent...

Jag tycker om att plantera frön och se hur det växer och blir något fint av det.

För en dryg månad sedan planterade jag några pumpafrön. Inom ett par veckor hade det kommit upp små blad som nu vuxit till ganska stora plantor…men så var det några frön som inte verkade bli något.

Så igår tänkte jag att nu får det vara nog...det har gått mer än en månad och det blir inget så nu slänger jag ut jorden.

Men till min stora förvåning hade plötsligt fyra till små pumpaplantor tryckt sig upp genom jorden…

För mig blev det här en fantastisk bild av att det aldrig är för sent! När allt hopp verkar vara ute och det inte ser ut att finnas en tillstymmelse till liv…då kan livet ändå bryta igenom och något nytt kan växa fram.

Jag tänkte på att livets hemlighet kommer från livets Skapare…Gud.

Min uppgift är att så och vattna, men det är alltid Gud som ger växten.

Och så tänkte jag på att livets stora hemlighet inte bara gäller här och nu…

För i min tro får jag vila trygg i att Gud håller hela mitt liv i sin hand…Han har gett mig livet och det är ett liv som sträcker sig bortom mina dagar på jorden.

Det liv som Gud gett mig sträcker sig in i evigheten och den dag jag levt färdigt här så kommer livet ändå att ha segrat för det fortsätter på en plats där ingen sorg, sjukdom eller död finns.

Livet…detta oändliga mysterium är en gåva från Gud och i mitt liv vill jag plantera bra saker, vattna och ge näring åt det som är gott…ta bort ogräset och gallra växterna så att det goda får utrymme att växa sig starkt…och samtidigt aldrig glömma att växten…den kommer från Gud…allt livs Skapare…

Det fantastiska är att med Honom är det aldrig för sent för en ny chans.

Så när jag ser på min lilla pumpaplanta då påminns jag om att Gud är mycket större än mörkret…livet bryter igenom även när det ser mörkt ut…och jag tackar Gud för att jag får leva i Hans värld och i Hans rike som aldrig tar slut!

Så om du tycker att livet känns mörkt…vänd dig till Jesus som om sig själv sa; ”Jag är vägen, sanningen och livet.” Låt Honom få ge dig nytt liv, nytt hopp…och vila i att för Gud är det aldrig för sent!

Kommentera här: