Give them roots and give them wings...

Igår gjorde vi en resa tillbaka till familjen Reids rötter i Skottland. Vi besökte Klanen Donnachaidhs (eller Robertsons) museum i Bruars Fall. Det är den klanen som vi Reids tillhör.

Efter det åkte vi till den lilla byn Straloch i Perthshire där släkten har sitt ursprung…det är fascinerande att tänka sig att en gång för länge sedan så levde våra förfäder på just den här marken där fåren går och betar idag.

Jag tror att det är viktigt att man ger sina barn rötter och vingar.

Rötter så att de kan stå stadigt i livet och vingar så att de kan att flyga fritt och högt och bli allt de är ämnade att vara.

Rötter till det sammanhang som är den familj man växer upp i…vare sig man är född  eller inympad in i släktträdet.

Rötter till den historia som ligger bakåt i tiden.

Att ge mina barn rötter betyder också för mig att jag förmedlar värderingar  och den tro som jag lever i till nästa generation. Det förklarar vilka vi är.

Men jag tror inte att rötterna är något som måste begränsa någons framtid…bara att de förklarar livsresan så här långt…För man väljer ju själv hur man vill växa vidare utifrån de rötter man har.

Och det finns rötter som går djupare än några mänskliga rötter kan göra…Rötter som jag vill ge vidare till mina barn.

Jag vill att de ska förstå att det finns en evig dimension i varje människas liv…

Ingen människa föds av misstag…alla människor är skapade till Guds avbild och Gud längtar efter att få ta emot alla som sina barn…i sin familj för alltid.

Rötter ger oss sammanhang och i bästa fall trygghet.

För den som har rötter som känns som en belastning och något som man helst vill glömma finns det i Gud en chans att få ett nytt sammanhang…en ny familj att höra till.

Och sedan var det vingarna…

Vingarna är något som för mig som förälder är mycket mer skrämmande.

Att ge sina barn vingar är att släppa dem fria att lyfta och dra vidare i livet…bortom den lilla värld som jag som förälder skapat för mina barn…

Vingarna gör barnen

·      fria att lyckas och fria att misslyckas.

·      fria att följa den väg som jag gått eller fria att gå en helt annan väg.

·      fria att välja att göra som jag skulle ha gjort eller fria att prova något helt annat.

·      fria att upptäcka vem de är skapade att vara

·      fria att fatta egna beslut

·      fria att leva sina egna liv

·      fria att vara sig själva

Det är då man ber och hoppas att de rötter man gett sina barn ska hjälpa dem att stå stadigt när det blåser utan att för den skull tynga ner dem så att de inte kan få luft under sina vingar och flyga högt och fritt.

Jag vill att mina barn ska kunna flyga högt och fritt…dit Guds vind för dem.

Bönen för mig blir att rötterna ska ge mina barn en trygg bas att återvända till när de sträckt ut vingarna och vågat sig ut på egen hand i det äventyr som kallas Livet.

I Bibeln står det;

Herren är en evig Gud,

han har skapat hela jorden.

Han blir inte trött, han mattas inte.

Ingen pejlar djupet av hans vishet.

Han ger den trötte kraft,

den svage får ny styrka.

Unga män kan bli trötta och mattas,

ynglingar snava och falla,

men de som litar till Herren får ny kraft,

de får vingar som örnar.

De springer utan att bli trötta,

vandrar utan att mattas.

(Jes 40:28-31)

Kommentarer:

1 Anki Behrer:

Marica - du farsinerar mig - sätter ord på mina tankar.

Kommentera här: