Hur gör man när man vilar?

Jag har semester och försöker växla ner…koppla av…ta det lugnt…

Det går ganska bra…

Men vad innebär det att vila, hämta kraft…ladda om?

För någon är det att ligga i hängmattan, för någon annan är det att umgås med alla som man inte hunnit träffa. För någon är det att vara själv i stillhet, innesluten av tystnad…för någon annan är det att röra på sig och vara fysiskt aktiv…Ja, hur ser det ut?

För mig är det en salig blandning av allt på en gång.

Själv är jag på semester med 16 andra personer i åldrarna 2-79 år…stillhet och tystnad finns inte på schemat…men liv som pulserar har vi väldigt gott om.

Men jag är en person som behöver både turboliv och stillhet. Jag älskar att känna hur tempot är högt…skratt och glädje, lekar och stoj.

Ibland tror jag att vi egentligen är en italiensk familj… bullrig, men full av kärlek.

Men så har vi den andra sidan av mig…den som behöver vara själv…få tid att tänka…lyssna inåt…läsa , skriva och vara själv.

För att hämta kraft behöver jag båda delarna i mitt liv…men allra mest behöver jag få tid att vara i Jesu närhet. Han som kallar sig för Den Gode Herden är den som leder mig till gröna ängar, lugna vatten och som hjälper mig att vila.

Oavsett var jag är, vilka omständigheter som omger mig, hur jag mår eller har det, om jag är ensam eller mitt i en bullrig familj, under dagar av skratt eller gråt, när jag känner mig på topp eller då livet suger…så är det i  den Gode Herdens närhet som jag får och kan hämta ny kraft.

Det stora, fantastiska är att Han är alltid med mig.

När jag inser det så kan jag hämta kraft hur min dag än ser ut…för om jag är medveten om att jag är tillsammans med den Gode Herden (Jesus) då kan alla platser som jag är på vara en grön äng där jag kan få vila, koppla av och hämta kraft…just därför att den gode Herden ( Jesus) är där!

Så ta ett ögonblick och stanna upp…tänk efter…den gode Herden är med dig och mig…

Hos Honom får vi vila och hämta kraft !

 

Herren är min herde,

ingenting skall fattas mig.

Han för mig i vall på gröna ängar,

han låter mig vila vid lugna vatten.

Han ger mig ny kraft.

Ps 23:1-3

Kommentera här: