Det här med att säga adjö...

Jag tycker inte om att säga adjö och ta avsked! Så är det bara.

Ofta gör det ont att säga adjö, ibland är det en lättnad och skönt, ibland är det

bara nödvändigt …

Men jag tycker inte om det!

Det kan vara människor, platser, perioder i livet, drömmar och förhoppningar…

Vi ska snart åka hem från vårt sommarställe i Finland… då säger vi adjö tills vi kommer tillbaka nästa år…”Om vi får leva och Herren dröjer” som min mormor brukade säga.

Tiden här har varit fylld av gemenskap, skratt och lekar…människor som kommit och farit…Hej och hej då!

Jag förundras alltid av hur glad jag känner mig när någon kommer och hur märkligt tyst och tomt det blir när någon säger adjö och lämnar oss. Det gör ont i hjärtat varje gång.

Det finns ju olika "adjön" i livet.

Ibland behöver vi verkligen säga adjö till något…en relation som gör oss illa…ett beteende som bryter ner…ett dåligt val som fått konsekvenser…ett tempo i livet som inte håller.

Då är ett adjö det som Dr Henry Cloud kallar för ”Necessary Endings” (bra bok)

Då blir adjö början till något bättre.

Det kan vara svårt och göra ont, men det kan leda till något nytt som får växa fram.

Men ibland måste vi säga adjö trots att vi inte vill det, fast det inte är något som vi själva väljer.

Då behöver man få tid till att sörja över det man lämnat bakom sig…många gånger behöver man hjälp att komma vidare.

Men det finns också tillfällen då det enda man vill säga är adjö.

Jag minns ett år i mitt liv som var tufft på många sätt och när nyårsafton kom så kände jag en enorm lättnad över att kunna säga adjö till året som gått och lämna det bakom mig.

Jag har funderat på varför det är så svårt att säga adjö och jag tror att det är därför att Gud har skapat oss till gemenskap.

I Gud finns inte adjö, utan bara ett ständigt kärleksfullt Hej och Välkommen!

Det var så det var menat att det skulle vara …och det är så det får vara i vår relation med Gud.

Jesus har öppnat dörren för dig och mig hem till Gud och det börjar här och nu…mitt i livet om vi vill.

Och en dag…när vi är färdiga här på jorden så är det inte adjö…utan ett evigt välkommen hem som gäller!

Så jag väljer att säga adjö till allt som jag behöver lämna bakom mig och på återseende till det jag vill möta igen…och hej och välkommen till allt det nya, spännande som ligger framför mig.

Kommentera här: