Tre veckor till Julafton...

 
 
Nu är det bara 3 veckor kvar till Julafton.
Idag ska jag julhandla med min syster…en av årets höjdpunkter för mig. Inte för att jag får alla julklappar köpta utan därför att vi får tid att umgås, åka till stan och prata om livet och fika tillsammans.
Men det gäller att ha koll på läget. Det är så lätt att förköpa sig i julhandeln.
Jag läste någonstans angående kreditkortsskulder nu för tiden
att ”aldrig har så många stått i så stor skuld till så få.”
Det är ju så roligt att ge bort något riktigt fint i julklapp, men det blir så fel om det sedan gör att man måste kämpa för att få livet gå ihop i januari och framöver.
Och det fick mig att tänka…
Visst är det märkligt att det blir så för många av oss i juletider? För Julens berättelse handlar om hur Jesus kom till jorden för att betala vår skuld, för att visa oss hur vi kan leva och vad det egentligen innebär att vara människa…och så ”firar” vi det genom att dra på oss mera skulder…
Så i år tänker jag påminna mig själv om vad julen egentligen handlar om när jag ger mig ut i Julhandeln…och sedan tänker jag glädjas åt att jag får en dag tillsammans med min syster…en dag som helt säkert kommer att innehålla en kopp varm choklad och en lussebulle.

Kommentera här: