När ondskan visar sitt ansikte...

 

Igår var vi borta på en mysig Adventsfest…en kväll med värme, god mat, vänner och glada skratt…sådant som man förknippar med  den här tiden på året.

När vi kom hem slog vi på CNN och på TVn möttes vi av alla föräldrars värsta mardröm…

20 små barn och 6 vuxna hade skjutits i en skola i U.S.A.

Ondskan hade återigen visat sitt ansikte…

Det går inte att föreställa sig vad familjerna i Newtown, CT går igenom…chocken, smärtan, sorgen över att man skickat iväg sina små till skolan för att ha roligt med kompisar och för att lära sig saker…och så kommer de aldrig mera hem.

Jag har ofta under våra barns uppväxt känt att när barnen går hemifrån…då tar dom en bit av mitt hjärta med sig…

Som förälder kan man inte vara med sina barn alltid…många gånger måste man släppa taget…be Gud om beskydd…och lita på att det trots allt ska gå bra.

Det går inte att leva i ständig skräck inför vad som skulle kunna hända.

I vår familj säger vi ”Walk with Jesus” när vi skiljs åt och för mig är det en trygghet och tröst att veta att då jag inte kan vara med dom som jag älskar…så är Jesus det.

Och när jag sitter med tårar i ögonen och tänker på barnen, föräldrarna, familjerna i Newtown…allt som de har förlorat…då slås jag av tanken att till och med den här situationen förstår vår Gud…Hans son Jesus, dog en fruktansvärd död…Han förstår smärtan och sorgen.

I Bibeln säger Gud:   Som en mor tröstar sitt barn, så skall jag trösta er”.  ( Jesaja 66:3)

Och i Bibelns sista bok står det om hur det ska bli i framtiden:

Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.” Och han som satt på tronen sade: ”Se, jag gör allting nytt.” (Upp 21:3-5)

När det som inte får hända händer…då inser jag återigen hur mycket vi och vår värld behöver Jesus!

I Honom finns vårt Hopp, vår Frid, vår Räddning!

Jesus är Kärlek, vägen, sanningen och livet…och Han kom till jorden en Jul för länge sedan så att vår värld skulle kunna räddas…så att vi ska kunna veta att Han har besegrat ondskan.

Han har lovat att vara med oss…alla dagar.

Och En dag kommer vi…tack  vare det Han gjort på korset…få leva tillsammans med Honom i sann kärlek…utan sorg och smärta.

Det är också Julens budskap till dig och mig.

Kommentera här: