En äkta gran eller en konstgjord…det är frågan…

 

En äkta gran eller en konstgjord…det är frågan…

Hemma i vårt hus är Julen inte att leka med.

I år har den stora frågan varit…ska vi köpa en riktig gran eller en konstgjord?

Till min stora fasa har vi nu två…inte bara en…utan två konstgjorda granar!!!!

Jag trodde aldrig att det här skulle hända mig av alla människor i Sverige.

För mig är julgran = riktig gran.

Det ska barras och lukta gran om det ska vara på ”riktigt”.

Så hur kunde det då bli så här ”illa” för oss?

Jag tror att det här är något som vuxit fram genom åren.

Själv tycker jag att det varit charmigt att stå halvt förfrusen utanför Statoil för att låtsas att vi var i en skog för att hitta den perfekta granen.

Barnen gav upp för flera år sedan…och Montes bild av det hela är lite annorlunda än min.

Han menar att det alltid visat sig att han valt fel gran…år efter år.

För knubbig, för spinkig, för lång, för sned…för kort.

Jag har inget minne av att jag har sagt något sådant …hmmm…

Så när det så var dags i år frågade jag helt övertygad om att mina barn aldrig skulle gå över ”to the dark side”, vad dom föredrog…äkta eller konstgjord.

Till min bestörtning hörde jag dom svara…konstgjord!

Hur kunde det bli så?

Nå väl…jag bad Monte välja ut en fin konstgjord gran på Plantagen när han åkte dit förra veckan. Han sa att det skulle vi minsann göra tillsammans …

Mitt svar var att det kunde han säkert klara alldeles själv…mina krav var inte så höga…bara den ser ut som en Disneygran!

Med andra ord ska den vara perfekt…svarade han.

Oh well,

Nu har vi tillsammans köpt en konstgjord gran…den är grön och fin…har ljus som sitter fast på grenarna…inget mer trassel med ljusslingan för oss…och helt plötsligt känns det helt ok…

Igår när vi klädde vår nya gran var allt som vanligt…tro det eller ej…julstämningen infann sig även det här året.

Hoppas att den gör det hemma hos er också!

Kommentera här: