Ibland behöver man trycka på pausknappen...

Att trycka på pausknappen är ibland det bästa man kan göra…

Det gjorde jag för ett par veckor sedan och det har varit så skönt!

För mig innebar det fem dagars ledigt då jag gjorde ingenting eller bara andra saker än de jag gör i vanliga fall.

Att få kliva ur loopen som annars ibland får livet att spinna på som en ändlös centrifug, och bara vara…det var så skönt!

Det är så värdefullt och svårt att få till ibland...särskilt om man tycker väldigt mycket om allt det man håller på med i vardagen.

Men så är det då det där med att kunna återhämta sig och inte tappa fokus på vad det är som egentligen är allra viktigast i livet…eller vilka som är allra viktigast i livet.

Ibland tror jag att man måste stanna upp så att man har en chans att hinna ifatt sig själv.

Man behöver släppa på kraven och förväntningarna och stämma av var man är och hur man väljer att gå vidare.

I en drömvärld skulle man kanske resa bort till någon solig, varm plats…men det behöver ju inte vara något märkvärdigt som man tar sig för utan oftast är det de små stunderna som gör hela skillnaden…det gäller ju bara att man hinner stanna upp och lägga märke till dom.

Dagens guldkant på livet för mig  var när familjen åt pizza runt köksbordet och skrattade så att tårarna rann bara för att Monte sagt något som blev så roligt galet…

Sokrates skrev ”The unexamined life is not worth living” och jag tycker att det stämmer för mig.

För mig känns det så viktigt att livet inte bara rullar på utan att jag faktiskt tar vara på den tid jag har…det sker ju inte av sig själv…för mig är inte bara livet en destination utan  själva resan måste också kännas meningsfull…

Och så ligger då en ny vecka och väntar.

Nya möjligheter och nya utmaningar… och man kan lätt undra hur livspusslet ska gå ihop den här veckan?

Och då är det så skönt att vila i det som står i Bibeln:

 

Men Herrens nåd tar inte slut,

Hans barmhärtighet upphör aldrig.

Varje morgon är den ny –

Stor är din trofasthet.

Herren är god mot den som kommer till Honom,

Mot den som sätter sin lit till Honom.

Det är gott att hoppas i stillhet på hjälp från Herren.” (Klag 3:22-23, 25-26)

 

Visst är det skönt att veta att hur man än trixar och fixar så finns det hjälp att få.

Varje dag kan jag ta emot den nåd som är ny för varje dag som jag får leva.

Tillsammans med Gud som är en barmhärtig Gud får jag göra min livsresa…

Och jag kan vara trygg eftersom jag faktiskt också vet var slutdestinationen är.

Kommentera här: