Trött, tröttare, tröttast

Nu börjar min lediga helg. Det känns underbart. Ända tills jag just insåg hur trött jag är och att jag faktiskt borde lägga mycket av min tid på att städa...hmmm... Det har varit en intensiv vecka med många starka känslor...jag är trött! Men så lyfter jag blicken och ser lite längre bort än i mitt lilla hörn av världen. Människor i andra länder som lever på nästan ingenting...som kämpar för rättvisa och som får betala ett så högt pris för sin kamp...tröttare! Och så tar jag ännu ett steg tillbaka och ser på vår jord. Cykloner och snöstormar extrema väderförhållanden som rasar över vår värld. Oro och elände. Vad är det som händer? Vår värld är tröttast! MEN då hör jag en stilla viskning inom mig... "Herren är en evig Gud, han har skapat hela jorden. Han blir inte trött, han mattas inte. Ingen pejlar djupet av hans vishet. Han ger den trötte kraft, den svage ny styrka. Unga män kan bli trötta och mattas, ynglingar snava och falla, men den som litar till Herren får ny kraft, de får vingar som örnar. De springer utan att bli trötta, vandrar utan att mattas." (Jes 40:28-31) Och Gud har lovat; "Var inte rädd, jag är med dig. Ängslas inte, jag är din Gud. Jag ger dig styrka och hjälper dig, stöder och räddar dig med min hand."(Jes 41:10) Helt plötsligt så blir jag påmind om att jag hos Gud får lägga av allt...det som gör mig trött, tröttare och tröttast. Till Honom får jag komma med allt! Det lilla och det stora...Han har allt i sin hand och Han älskar oss och vill mig och oss alla väl. Gud säger till oss i Bibeln;" Jag vet vilka avsikter jag har med er, säger Herren: välgång, inte olycka. Jag ska ge er en framtid och ett hopp. När ni åkallar mig och ber till mig skall jag lyssna på er. När ni söker mig ska ni finna mig. Ja, om ni helhjärtat söker efter mig skall jag låta er finna mig säger Herren." (Jer 29:11-14) I en trött och sliten värld är det tryggt att veta att hur det än ser ut i världen så har Gud koll och Han älskar oss och vill vårt bästa... och Han ger oss den kraft vi behöver. I den tanken hämtar jag ny kraft.

Kommentarer:

1 Marie-Anne:

Ta inte din tid till att städa, ta hand om dig själv och de dina och hämta kraft i vår underbara natur. Jag har förstått att du är en fantastiskt stark kvinna och till stöd för många. Kram

Kommentera här: