Julen är inställd i år...

 

”Julen är inställd i år. Jag sa till tomten att jag varit snäll under året som gått. När han fick höra det dog han av skratt.”

 

Nu är det 23 dagar kvar till Julafton. Snäll eller mindre snäll…vad handlar det om?

Jo, för drygt 2000 år sedan förvandlades allt på ett ögonblick. Max Lucado beskriver det i boken God Came Near som något fantastiskt som helt plötsligt hände…

”Medan jordens varelser gick omkring helt ovetande så anlände Gudomlighet till jorden. Himlen öppnades och placerade sin allra dyrbaraste… i en mänsklig livmoder.

Gud som ett foster…Helighet som sover i en livmoder…med två små armar, ögon och fötter.”

Det här var Gud som kommit nära. Inget siden eller guld och palats.

Ibland är det lättast för oss att tänka på Jesus som gudomlig och att släppa tanken på honom som människa. Det är bekvämast att hålla bort det mänskliga ur inkarnationen.

Max Lucado skriver;

” Gör inte det. För Guds skull. Låt Honom få vara så mänsklig som Han menad att Han skulle vara. Släpp in Honom i leran och smutsen i vår värld. För det är bara om vi släpper in Honom i vår värld och all röra som finns här, som Han kan dra oss ur den.”

Det är det Julen handlar om för mig.

 

Så min önskan för dig och mig är att vi ska släppa in Jesus i våra liv och under Advent.

Han kom till jorden för att vara nära dig och mig…

Kommentera här: