Hjälp! Det är första december och snart är det Jul...

 

 

”Hjälp! Det är första december…snart är det jul och det är så mycket som ska göras.”

Så här i Adventstid tänker jag stanna upp och klura lite med små tankar kring Advent och Julen och allt möjligt som förknippas med det på gott och ont…som t.ex….

Julens fyra stadier är:

1.     Du tror på tomten.

2.     Du tror inte på tomten.

3.     Du är tomten.

4.     Du ser ut som tomten.

Själv befinner jag mig någonstans mellan det tredje och fjärde stadiet. Jag blir äldre, ger  bort en massa julklappar, kan minnas hur det var att tro på tomten, men jag minns också hur det var att tappa tron på tomten…

Men Julen handlar ju om något annat…någon annan än tomten att tro på.

Jag märkt att det är viktigt för mig att hitta tillfällen att stanna upp i adventstid så att meningen med Julen inte glider iväg medan jag frenetiskt förbereder för Julen…

Julfrid kan ju inte köpas eller göras, men jag tror att man kan söka efter den och göra plats för den. Och för mig leder den resan slutligen till en krubba i ett stall i Betlehem till en pojke som föddes där och som växte upp och förändrade världen för oss alla till det bättre…om vi vill. Ingen annan har påverkat världen som Han gjorde och gör än idag.

Så om du vill…häng med mig genom Adventstiden så stannar vi upp en stund ibland…blir stilla några minuter och funderar på vad det här med Julen och Advent kan få betyda för oss…

Kommentera här: