Det här med att be till Jesus...

För några är sedan sa våra barn till Monte och mig att vi bara måste se en film, för den var sååå galet rolig.  Vi såg filmen som heter ”Talladega Nights”.(ingen direkt klassiker…om ni förstår?)

Filmen handlar om en inte så smart racerförare som heter Ricky Bobby.

I den här galna filmen ber Ricky Bobby bordsbön vid ett till fälle och då ber han så här…

Han ber till ”Lilla Baby Jesus”. En annorlunda bön är det…

”Kära lilla Baby Jesus i din lilla säng med dina små pytte händer och fötter, när du ligger där och ser på dina små Baby Einstein Videos, använd dina pytte superkrafter så att jag får fortsätta att vinna mina tävlingar . Amen”

Hans fru som inte heller är den skarpaste kniven i lådan säger då till honom:

”Jag tror inte att man ska be till den lilla ”Baby” Jesus, för han växte faktiskt upp och blev vuxen, och jag tror att man ska be till den ”Vuxne” Jesus.

Då säger Ricky Bobby:

Jag vill inte be till den Jesus. Jag gillar att be till lilla ”Baby” Jesus, därför att det får mig att må bra att bara tänka på Honom som en pytteliten baby. Men du kan väl be till ”Vuxne” Jesus, eller ”Tonårs” Jesus, eller ”Skäggige” Jesus eller vem du vill, men jag gillar ”Jul” Jesus. Jag gillar en gosig baby Jesus. Så det är honom jag vill be till.

Det här fick mig att tänka på att det faktiskt kan vara så…

Vi byter ut den riktige Jesus mot den Jesus vi själva vill ha för stunden.

Ibland är det den lille Baby Jesus …för Han är så oskyldig och kräver ingenting av oss.

Ibland är det ”Räddnings” Jesus …för Han fixar till det som vi ställer till med.

Ibland är det ”Deltids” Jesus…för vi har inte tid med Honom.

Ibland är det ”Sagoboks” Jesus …vi tycker om att läsa om Honom, men vi tar det inte på allvar utan ser det som sagor och legender som är trevliga att läsa.

De är lätt att byta ut den riktige Jesus med den Jesus som är bekvämast för stunden, och den Jesus som vi själva vill ha.

Men sanningen är den att Julens budskap är att det finns en riktig Jesus som växte upp…och att lära känna den Jesus …det är det viktigaste vi alla någonsin kan göra.

Kommentarer:

1 Johan:

Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag begreppet Sweet baby Jesus ursprungligen är så kallad Jive talk (den slang som afro amerikaner uppfann, i synnerhet i Harlem. Alltså något i stil med vårt söderslang.)



Om man skulle översätta det så blir det ungefär "Oh du milde tid", eller "söte Jesus". Ganska harmlösa uttryck alltså. Men att de är begrepp gör ju bara Ricky Bobbys bön ännu roligare.



För övrigt är Semi-pro en bättre rulle med Ferrell.



Will Ferrell är för övrigt gift med en svenska. De hade sina barn på samma svenska dagis i LA som min syster Katarina, innan hon flyttade till Pasadena. Varje sommar tillbringar Will med sina svenska svärföräldrar i sommarstugan utanför Eskilstuna. En gång blev han intervjuad och fick frågan om det inte var jobbigt att vara kändis i Sverige. Han berättade då att det inte var så farligt. När han var på Ica hade killen i kassan sagt:

"Är det inte du som är den där skådisen?"

"Jo, jag antar det."

"Min chef sa att du har parkerat nedanför lastkajen och han undrade om du kunde flytta din bil."



Det är den svenska mentaliteten i ett nötskal!



G0d Jul!

Kommentera här: