Att kliva in i Julens berättelse...

 

”I´m dreaming of a white Christmas” …eller inte…

Det jag drömmer om är en Jul då jag inte tappar bort Jesus någonstans på julbordet, utan där Hans närvaro kan kännas i det jag gör...jag vill ta tid att kliva in i Julens berättelse…

Stephen Cotrell har skrivit om när han var präst i en liten kyrka i England.En Juldagsmorgon när de firade gudstjänst med julkrubba med Maria, Josef, Jesus, änglar får och herdar och allt som hör till, då smög en liten flicka som var 2 år gammal fram och stod i flera minuter och tittade storögt på krubban…sedan klev hon in i krubban… försiktigt, försiktigt som om hon inte ville väcka babyn satte hon sig ner mitt i krubban. Där satt hon stilla under resten av gudstjänsten…helt nöjd med att ha blivit en del av berättelsen.

Det tycker jag är en fantastisk bild av hur jag skulle vilja att den här Julen blir.

Så nu när alla förberedelser är färdiga och Julen blir det den blir för oss …för en del den bästa Julen någonsin och för någon annan allt annat än det man drömt om.

Hur än din och min jul ser ut i år så önskar jag för dig och mig själv att vi kan bli stilla en liten stund och kliva in i berättelsen…gör dig liten och res i din fantasi tillbaka till Betlehem…stanna upp inför vad som hände där, ta med dig den känslan i ditt hjärta. På samma sätt som herdarna kom till Jesus i Betlehem kan vi idag få komma till Jesus.

Och samme Jesus som kom till världen för så länge sedan vill idag komma till dig och mig med sin kärlek…den kärlek som består. Det fantastiska är att Jesus idag bjuder in dig och mig att få vara en del av Hans berättelse för evigt. Låt insikten om att Han finns vid din sida…hur än din jul ser ut…få ge Julen den mening som den är menad att ha.

Kommentarer:

1 Johan Lindell:

God fortsättning!



Jag har funderat lite kring Marias graviditet. Maria och Josef var ju som bekant trolovade. Nu vet jag ju inte om någon vet exakt vad en trolovning innebar för tvåtusen år sedan. Men det är väl rimligt att tänka sig det som en slags förlovning.



Maria borde rimligen ha varit runt 15 16 år gammal, om det inte var något fel på henne. Josef möjligen något äldre, då de skulle skattskrivas tillsammans. Vi måste då anta att de bodde ihop. Sambos således.



Nu var ju dessutom Maria höggravid under resan till Betlehem. Vi har här alltså ett väldigt ungt sambopar, med en gravid flicka. Flickan har dessutom blivit gravid under högst oklara former. De flesta män hade antagligen lämnat sin fästmö om hon blivit gravid utan sexuellt umgänge. Det gjorde nu inte Josef, varför man måste anta att de hade haft sex före äktenskapet.



Det nämns heller ingenstans om att paret skulle varit utsatta för någon slags smädelse eller mobbning då de nu väntade barn innan de var gifta. Vi vet heller ingenting om de sagt åt sina vänner och familj att Maria blivit gravid genom Gud, eller om de bara låtit saken bero. I det förra fallet kan man ju tänka sig att många kanske skulle ställa sig en aning skeptiska till saken.



Min undran är då hur kyrkan genom alla tider ställt sig så skeptisk till sex och samlevnad utanför äktenskapet då ingen verkar bry sig om Maria och Josefs liv? Det var ju ingen som visste att hon bar på Jesus före förlossningen. Och varför valde Gud i så fall att göra en flicka gravid, som inte var gift?



Jag tror kyrkan har mycket att lära av den här historien. Det är säkert bättre idag, men det finns alldeles för många historier om fördömanden och uteslutningar, i närtid, där kyrkan tillfogat kärleken mer smärta än förståelse och förlåtelse.



God fortsättning/Johan

Kommentera här: