Adjö till det gamla och välkommen till det nya...

Så är återigen ett år slut och ett nytt står för dörren.

Dags att summera det år som gått och att klura på vad man vill inför det nya året som kommer.

För mig har det sett så olika ut genom åren…några år har jag känt en stor lättnad när jag lämnat ett år som upplevts tungt bakom mig…andra år har jag känt glädje över att året som gått varit så bra.

Personligen tycker jag om att göra ett slags avslut av året som gått innan det nya börjar. Stanna upp och lära mig av det som jag faktiskt varit med om och gjort. Oavsett hur åren varit har jag känt tacksamhet över att Gud alltid är trofast, och att Han varit med mig både när livet varit på topp och när det varit svårt. För mig är det både utgångspunkten för… och platsen där jag landar i livet.

2011 har varit ett intensivt år…mestadels ett gott år, men också ett år med sorg efter Montes pappa, som var en älskad pappa, svärfar och farfar.

Inför 2012  blir det inte några nyårslöften för min del, men däremot några bestämda mål som jag sätter för mitt liv (det här med att sträva mot mål har jag alltid gillat).

Henry Cloud som är författare och psykolog (kolla in honom på Facebook) beskriver  10 punkter som kan vara till hjälp när man funderar över året som gått och inför det nya året. Om du vill läsa dem i sin helhet så kan du göra det genom länken på hans Facebooksida.

I korthet är punkterna de här;

1.     Börja med det som du är tacksam för angående året som gått. Då hamnar allt i rätt kontext även om det gångna året varit svårt.

2.     Ta tid till att tänka på din vision för nästa år. Hur vill du att det ska se ut? En bra fråga att ställa är, Vad ska ha behövt hända för att jag i slutet av 2012 ska kunna se tillbaka på det gångna året och säga, ” det här var ett bra år”?

3.     Fundera nu på vad som hindrat dig för att det skulle ha hänt tidigare. Vilken hjälp behöver du för att kunna lyckas?

4.     Ge processen tid.

5.     Ta reda på vad det är som distraherar dig och vad/vem det är som dränerar dig på energi och kraft. I sin bok ”One-Life Solution”  beskriver Henry Cloud människor och vanor som får oss att tappa vår självkontroll, och som får oss att tappa fokus på vår vision. Sådant som får oss att lägga vår energi på fel saker. Var uppmärksam på det och skydda dig från det.

6.     Se till att din vision är en vision som är värd att ha…är den verkligen något att eftersträva? Stämmer den med dina värderingar? Och… ÄR DEN DIN? Du kan inte leva någon annans mål för ditt liv.

7.     Utvärdera kontinuerligt. Ta emot feedback.

8.     Tänk inte på ett allt -eller –inget sätt! Många ”lägger ner” därför att de ser på hur långt de INTE har kommit….jämför det med sina mål, och ger upp… När vi misslyckas…vilket vi alla gör ibland… se då inte det som om hela visionen gått förlorad, utan acceptera det, lär av det och fortsätt.

9.    Bed! Kom ihåg att Gud vill att du ska må bra. Be om ledning och hjälp på vägen. Sök Guds svar och sök gemenskap och håll kontakt med människor som kan vara ett andligt stöd för dig.

10.    Kom ihåg att framgång och misslyckande är smittsamt. Man blir lik dem man är tillsammans med. Sök gemenskap med andra som är på väg i den riktning som du vill ha för din livsresa…de som söker ljuset i Gud, ärlighet, kärlek, hälsa etc…de är smittsamma och det är också deras motsatser.

Själv ser jag fram emot 2012 med stor förväntan.

I Bibeln står det;

”Han skall befalla sina änglar att skydda dig var du än går.” (Psa 91:11)

”Herren välsignar dig och beskyddar dig.

Herren låter sitt ansikte lysa mot dig och visar dig nåd.

Herren vänder sitt ansikte till dig och ger dig sin fred.” (4Mos 6:24-26)

 

Min önskan för dig och mig är att vi ska gå in i 2012  med förväntan...därför att vår trygghet vilar i att Gud är med oss... och i att Hans änglar, välsignelse, beskydd, nåd och fred är med oss på vår livsvandring.

Gott Nytt År!

Kommentarer:

1 Magdalena:

Tack! Detta är till stor hjälp! Gott nytt!

Kommentera här: